-
Tine Sophie Prøitz, leder av utvalget
Professor i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge Handelshøyskolen, Moss (leder for utvalget)
Tine er professor i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Sør-øst Norge. Hun har omfattende erfaring fra forskningsprosjekter innenfor det utdanningsvitenskapelige feltet med fokus på læringsutbytte, læreres vurderingspraksiser, bruk av elevresultater og kvalitetsutvikling. Tine har også deltatt i en rekke utredningsarbeider som for eksempel, leder av faglig råd for lærerutdanning, medlem av Lied-utvalget, fagekspert for Ludvigsen-utvalget og medlem av eksamensgruppa. Hun leder i dag forskningsprosjektet CLASS som forsker på utdanningslederes handlingsrom i kommuner og skoler i tre land.
-
Bjørg Eva Aaslid,
Seniorrådgiver i Utdanningsforbundet (UDF), Oslo. Oppnevnt av Utdanningsforbundet.
Aaslid er seniorrådgiver i Utdanningsforbundet, og jobber blant annet med profesjons- og kvalitetsutvikling og vurderingsarbeid i utdanningssektoren. Hun har ledet Utdanningsforbundets arbeid med å videreutvikle en helhetlig politikk for god utdanning. Aaslid har bakgrunn fra FAFO og fra SINTEF som skole- og utdanningsforsker, der hun blant annet jobbet med skoleutviklingsprosjekter i norske kommuner.
-
Marius Arnason Bøe
Kommunaldirektør for barnehage, skole og idrett, Bergen. Oppnevnt av KS.
Bøe er utdannet lærer og har en mastergrad i ledelse. Han har lang ledererfaring fra skolen, og som etatsdirektør for skole i Bergen.
-
Karen Inga Eira
Leder for Senter for samisk i opplæringen, Samisk høgskole, Kautokeino Oppnevnt av Sametinget.
Eira jobber med nasjonale prøver og kartleggingsprøver på nordsamisk. Hun har vært leder for læreplangruppen samisk som førstespråk og vært med på å utarbeide kjennetegn på måloppnåelse for samisk som førstespråk. Eira deltok i arbeidsgruppen for evaluering av eksamensordningen.
-
Bjørn Furulund
Rektor Marker skole, Ørje. Oppnevnt av Skolelederforbundet.
Furulund er rektor på Marker skole på Ørje i Viken. Dette er en 1.-10. skole med ca. 370 elever. Bjørn har lang fartstid i skolen og erfaring fra skole som både lærer og skoleleder. Han har tidligere vært avdelingsleder og assisterende rektor, og han har også tidligere vært rektor på en barneskole. Han har hatt ulike roller som tillitsvalgt i Skolelederforbundet, og er i dag medlem av fylkesstyret i Viken.
-
Henning Hansen
Lærer ved Eidebakken skole, Lyngen. Oppnevnt av Skolenes Landsforbund (SL).
Hansen er lærer ved Eidebakken skole, som er en 1.-10. skole med i underkant av 200 elever på Lyngseide. Han er fylkesleder for Skolenes Landsforbund i Troms og sitter også i landsstyret.
-
Mona Haugli
Assisterende kommunalsjef oppvekst, Sortland. Oppnevnt av KS.
Haugli er lærer og har en master i ledelse. Hun har undervist i videregående skole og jobbet som rådgiver og leder innen fylkeskommunalt og kommunalt skoleadministrativt arbeid over mange år. Dette innbefatter arbeid med kvalitetsvurdering, kvalitetsutvikling og kompetanseutvikling for lærere og skoleledere. Hun har vært seniorrådgiver i KS der hun var prosess- og fagansvarlig for ASSS-nettverket (aggregerte styringsdata for samarbeidende storbykommune) for grunnskole.
-
Rolf Vegar Olsen
Professor CEMO, UiO, Oslo.
Olsen er nestleder ved Centre for Educational Measurement (CEMO) ved UiO. Her er han involvert i forskning knyttet til nasjonale og internasjonale prøver. Han har lang erfaring med internasjonale undersøkelser som PISA, TIMSS og PIRLS
-
Wenche Bakkebråten Rasen
Fagsjef for utdanning i Norsk Lektorlag, Jessheim. Oppnevnt av Norsk Lektorlag.
Rasen er fagsjef for utdanning i Lektorlaget. Hun har erfaring fra blant annet arbeidsgruppa for fagfornyelsen, referansegruppa for vurdering og referansegruppa for Elevundersøkelsen. Rasen er utdannet Master of Arts i European Studies of Society, Science and Technology, og har sosiologi og psykologi i fagkretsen.
-
Lise Vikan Sandvik
Professor, Institutt for lærerutdanning, NTNU, Trondheim
Sandvik er professor ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Hennes interessefelt er vurdering, skoleutvikling og partnerskap i lærerutdanning, og har omfattende erfaring fra forsknings- og utviklingsprosjekter som omhandler ledelse av læreres læring, profesjonelle læringsfellesskap og utvikling av vurderingskulturer i ulike skoleslag. Lise er engasjert i desentralisert kompetanseutvikling og i oppfølgingsordningen. Hun leder forskningsgruppen Professional Learning in Assessment Communities (PLAC) som har flere NFR-prosjekter om vurdering og skoleutvikling i sin portefølje, og er nestleder for forskningsprosjektet Going Gradeless som forsker på videregående skoler i Norge som praktiserer redusert bruk av karakterer.
-
Edvard Botterli Udnæs
Leder Elevorganisasjonen, Oslo. Oppnevnt av Elevorganisasjonen.
Udnæs er leder for Elevorganisasjonen fram til juli 2022. Udnæs var før dette medlem av Elevorganisasjonens sentralstyre, og leder i Oslo.
-
Sekretariatet
Utvalgets sekretariat ledes av Sissel Skillinghaug. De øvrige medlemmene er Marte Heggelund, Kristin Andersland, Jan Eivind Brekke Sodeland, Linus Christopher Sandstrøm Helle, Susanne Skjørberg og Helle Jensen.